Możliwości wykorzystania
Połączenie klejem przekonuje eleganckim wyglądem przypominającym magazyny, które często spotykamy w oknach wystawowych w punktach sprzedaży prasy. Obok czasopism, książek w formacie kieszonkowym oraz książek to trwałe i relatywnie tanie połączenie dobrze sprawdza się także w przypadku katalogów oraz (obszernych) broszur. Klejone publikacje o małej ilości stron zwykle nie są trwałe, dlatego ten rodzaj oprawy najlepiej jest stosować do wydawnictw o objętości przynajmniej 40 stron. Gdy produkt ma mniejszą liczbę stron, zastosowany papier powinien mieć wyższą gramaturę. Wzwyż możliwe są publikacje zawierające nawet ponad trzysta stron. Jeśli chodzi o okładkę, to możliwa jest zarówno twarda jak i miękka oprawa.
W odniesieniu do jakości klejenie plasuje się między szyciem klamrami a bardzo trwałym, ale jednocześnie kosztownym szyciem nicią. Produkty klejone są z tego powodu bardzo popularne, gdy liczy się trwałość produktu. Dotyczy to przykładowo obszernych broszur i katalogów z informacjami o produktach w handlu detalicznym i hurtowym oraz sezonowych katalogów dla biur podróży. Gdy publikacja nie jest intensywnie używana, także sprawdzi się klejenie – np. w pracach semestralnych, gazetkach maturalnych, pracach dyplomowych (licencjackich i magisterskich) lub pracach doktorskich.
Nasze klejenie w szczególe
Proces produkcyjny
W przypadku produkcji przemysłowej klejenie wykonywane jest prawie wyłącznie w technologii klejenia frezowego, gdyż jest ono szybkie, trwałe i korzystne cenowo.
W pierwszym kroku na taśmie składane są pojedyncze arkusze i/lub kartki. Arkusze i kartki układane są kolejno, a nie jak w przypadku szycia klamrami, wkładane jeden w drugi. Tutaj możliwe jest wykorzystanie także pojedynczych stron, a nie tylko podwójnych. Przez to liczba stron nie musi być więc podzielna przez cztery. Ponadto teoretycznie jest tu możliwe zastosowanie jako wkładu różnych rodzajów i gramatur papieru. Użyć można więc papieru offsetowego, książkowego, z recyklingu oraz kredowego, a także różnych gramatur od cienkiego papieru 80 g/m² do sztywnego kartonika 250 g/m².
Po ułożeniu pojedynczych kartek grzbiet powstałego w ten sposób bloku książki jest frezowany, aby uzyskać chropowatą powierzchnię. To pozwala dobrze przeniknąć klejowi do wnętrza, przez co powstaje trwałe i mocne połączenie między poszczególnymi kartkami. Następnie usuwany jest kurz i za pomocą walca lub dyszy nanoszony jest klej. Po sklejeniu grzbietu na jeszcze mokry klej dociskana jest twarda lub miękka okładka lub lamówka. Po docięciu krawędzi z trzech stron klejona broszura, katalog lub książka są gotowe do wysyłki.
Przy okazji: ten cały proces przebiega bardzo szybko. Na nowoczesnych taśmach produkcyjnych w ciągu godziny można w ten sposób wyprodukować wiele tysięcy egzemplarzy.
Opcje dodatkowe przy produkcji
Okładka
Okładka może być wykonana z innego papieru lub kartonu niż strony środkowe – zwykle ze sztywniejszego papieru lub kartonu. Przez to produkt sprawia bardziej eleganckie wrażenie i jest sztywniejszy. Ponadto możesz inaczej zaprojektować okładkę niż środek. To ma swój obraz także w pliku do druku: gdy życzysz sobie okładki katalogu, utwórz ją jako podwójne strony, włączając w to szerokość grzbietu. Opcjonalnie na okładce możesz umieścić także kolor specjalny lub uszlachetnienie.
Jako opcje oferujemy też między innymi matową lub błyszczącą folię celofanową, wybiórczy lakier reliefowy lub matową folię Soft-Touch. Jako kartę tytułową lub okładkę możesz także wybrać okładkę sześciostronicową, co pozwala na uzyskanie rozkładanych klapek. To rozwiązanie umożliwia ekspozycję dużych zdjęć i grafik.
W miejsce okładki w niektórych drukarniach można umieścić samoprzylepną lamówkę w różnych kolorach, aby przykryć warstwę kleju. Wspaniały efekt można także uzyskać, gdy klej nanoszony jest z farbą. Na życzenie możemy także wykonać dziurki w klejonym produkcie.
Hotmelt i PUR
Do klejenia w produkcji przemysłowej stosowany jest prawie zawsze klej termotopliwy Hotmelt lub klej poliuretanowy (PUR). Oba kleje mają swoje zalety i częściowo nadają się do różnych zastosowań. Wybór kleju powinien zależeć od przeznaczenia produktu.
Hotmelt
Hotmelt to niedrogi i pozbawiony rozpuszczalników klej topliwy, który szybko schnie. Klej jest nanoszony w wysokiej temperaturze i twardnieje podczas schnięcia. Publikacje sklejone tym klejem gorzej się otwierają niż produkty, w których zastosowano klej PUR. Na trwałość łączenia mogą mieć wpływ wilgoć, zimno i wysokie temperatury. Ponadto w przypadku zastosowania papieru o wysokiej gramaturze łączenie może pękać. Hotmelt nadaje się więc do produktów krótkotrwałych i prostych. To mogą być katalogi turystyczne i produktowe, które są stale aktualizowane i w regularnych odstępach ukazują się ich nowe wydania.
Połączenie klejem PUR
Kleje poliuretanowe są droższe, ale za to bardziej trwałe niż Hotmelt. Klej jest także nanoszony na gorąco, twardnieje jednak reaktywnie przy oddziaływaniu wilgoci przez 72 godziny. Po stwardnieniu klej gwarantuje stałe połączenie, które nie może być już rozerwane. Jest tak twardy, że nie pęka nawet po uderzeniu albo mocnym zaginaniu, a pojedyncze strony nie wypadają. Ta technologia jest wyraźnie mniej wrażliwa na uszkodzenia, trwalsza i pozwala na łatwiejsze otwieranie publikacji, niż ma to miejsce w przypadku kleju Hotmelt. Dobrze sklejone produkty klejem PUR mają tą samą trwałość co produkty szyte nićmi.
Kleje PUR są chętnie stosowane w przypadku wysokogatunkowych, długotrwałych produktów, dużej liczbie stron oraz publikacji, które są często otwierane. To mogą być ponadczasowe magazyny, które nie tracą na aktualności, jak na przykład tematyczne czasopisma, książki w formacie kieszonkowym oraz zwykłe książki.
Na co zwrócić uwagę w przypadku klejenia
Stosunek gramatury do objętości
Im wyższa gramatura papieru, tym możliwa jest mniejsza liczba stron. Konieczna jest także minimalna grubość wkładu. W przypadku papieru o gramaturze 80 g/m² oferujemy klejenie od objętości 56 stron. Możemy także oprawić tak 24 strony, gdy wybierzesz papier o gramaturze 250 g/m². Te dane odnoszą się do druku offsetowego. W przypadku niskich nakładów, które u nas możemy wykonać już od jednego egzemplarza, stosując druk cyfrowy, klejenie możliwe jest już od ośmiu stron.
Otwieranie produktu
Strony produkty są sprasowane przez stężały klej, przez co trudniej się je otwiera. Sklejonych broszur, katalogów i książek nie da się otworzyć na płasko, co jest możliwe w przypadku szycia nicią lub łączenia zszywkami. Ponieważ klej PUR potrzebuje 72 godzin do przeschnięcia, wcześniejsze otwarcie produktu może ograniczyć jego trwałość.
To może być także wadą przy pewnych projektach: ponieważ klejone książki i katalogi nie dają się całkowicie otworzyć, całostronicowe motywy, które rozciągają się na całą stroną, mogą być gorzej widoczne w środku publikacji.
Wskazówki dotyczące projektu
Grubość grzbietu na okładkę
Podczas przygotowywania plików do druku zwróć koniecznie uwagę na grubość grzbietu książki. Wartość tę można obliczyć za pomocą ogólnego wzoru: grubość grzbietu książki w milimetrach = strony środkowe: 2 x gramatura papieru: 1000.
Przykład: w przypadku katalogu o zawartości 64 stron i gramaturze papieru 250 g/m² grubość grzbietu wynosi 64: 2 x 250 : 1000 = 8,00 mm
Wolny obszar od druku na środkowej stronie okładki
Ponieważ klej słabo przylega do zadrukowanej strony, należy zachować niezadrukowany wewnętrzny grzbiet środkowych stron okładki. W innym przypadku strony te mogą się szybko odkleić.
Impozycjonowanie
My przejmujemy impozycjonowanie wewnętrznych stron Twojego produktu poligraficznego. To oznacza, że my rozmieszczamy i porządkujemy pojedyncze strony katalogów, broszur i innych produktów na arkuszu drukarskim. Dlatego w swoim pliku do druku ustaw strony jako pojedyncze, a nie podwójne lub eksportuj je jako kolejne pojedyncze strony do pliku PDF, gdy podczas projektowania ustawiłeś je jako podwójne.
Alternatywy do klejenia
Dla wielu produktów klejenie to bardzo dobry wybór. Klej jest szczególnie popularny w przypadku katalogów, czasopism, magazynów i broszur. W zależności od przeznaczenia oraz objętości produktów poligraficznych inny rodzaj łączenia może mieć zalety lub wady. Poniżej wymieniamy kilka przykładów:
- Do materiałów szkoleniowych nadają się przede wszystkim rodzaje oprawy gwarantujące możliwość łatwego otwierania publikacji, np. łączenie na spirali. Spiralą można też spajać prace domowe, magisterskie i dyplomowe.
- W przypadku produktów reklamowych, broszur lub czasopism o małej ilości stron lepszym rozwiązaniem jest szycie klamrami lub szycie zeszytowe. Na życzenie zamiast zszywek możliwe jest zamówienie eurozszywek, które umożliwiają wpięcie publikacji do segregatora.
- Szczególnie eleganckie i trwałe jest szycie nićmi. Ponadto można tym sposobem łączyć bardzo duże ilości kartek i zwykle jest on stosowany do druku książek oraz eleganckich magazynów i broszur.
- Jeśli pojedyncze kartki produktu poligraficznego (np. notesów lub druków samokopiujących) mają się dać łatwo oderwać od całości, klejenie blokowe będzie najlepszym wyborem.