Możliwości wykorzystania
Falcowanie z klejeniem jest najczęściej używane w przypadku produkcji wysokich nakładów. W tej technologii zwykle wykorzystywany jest bardzo cienki papier, który jest spajany za pomocą kleju. Dzięki temu produkty poligraficzne dają się dobrze układać w stosy. Falcowanie z klejeniem jest stosowane w przypadku produktów o krótkim czasie użytkowania, jak wkładki, reklama masowa, prospekty reklamowe czy cieńsze katalogi. Do najbardziej znanych produktów wykonywanych w tej technologii zaliczają się ulotki reklamowe różnych dyskontów.
Szczególnie w przypadku wysokich nakładów broszury klejone w ten sposób są tańsze niż broszury łączone klamrami lub na spirali. Powodem tego jest fakt, że takie broszury mogą być szybko i tanio produkowane w technologii druku offsetowo-rolowego. Na reklamę masową, która szybko ma się znaleźć w wielu gospodarstwach domowych, falcowanie z klejeniem to idealny wybór.
Nasze falcowanie z klejeniem w szczególe
Proces produkcyjny
W tej technologii arkusze drukarskie są maszynowo składane, czyli falcowane i już na tym etapie klejone. To oznacza, że nanoszony jest pasek kleju, który skleja złożone arkusze na grzbiecie. Skutkiem tego rozwiązania jest, że liczba stron broszur lub prospektów z reguły musi być podzielna przez cztery. Podobnie zresztą jak w przypadku szycia klamrami. Specjalne maszyny są w stanie drukować produkty, których liczba stron podzielna jest na dwa.
Gdy broszury zamawiane są w wysokim nakładzie, produkcja przy zastosowaniu falcowania z klejeniem jest szczególnie opłacalna, jeśli jest realizowana za pomocą tzw. druku offsetowo-rolowego. Ten rodzaj druku jest jeszcze bardziej wydajny niż zwykły – i tak już porównywalnie szybki – druk offsetowy. Wszystkie etapy produkcji odbywają się na jednej maszynie. Na niej rolki papieru po zadrukowaniu są falcowane i klejone (produkcja inline). Z maszyny wychodzą już gotowe zadrukowane i oprawione broszury. To daje oszczędność czasu i pieniędzy. Jednakże stosowanie maszyn do offsetu rolowego opłacalne jest tylko wtedy, gdy produkowane są wysokie nakłady: w Onlineprinters jest to możliwe już od nakładu 50 tys. broszur.
Zalecane rodzaje papieru i gramatury
W technologii falcowania z klejeniem produkujemy na następujących rodzajach papieru: papier kredowy, offsetowy, gazetowy i z recyklingu. Zwykle obrabiany jest bardzo cienki papier. U nas stosujemy papier o gramaturze od 52 g/m2 do 135 g/m2. Teoretycznie w ten sposób można też obrabiać grubszy papier, ale konieczne są do tego specjalne maszyny.
Możliwa liczba stron w przypadku falcowania z klejeniem
W tej technologii najlepiej sprawdza się cienki papier i niska liczba stron. Z reguły zadrukowywanych jest 8 lub 12 stron, niekiedy 24 lub 32. W Onlineprinters możesz zamówić broszury falcowane z klejeniem do maksymalnie 16 stron.
Na co należy zwrócić uwagę w przypadku falcowania z klejeniem
Produkty wykonane w tej technologii nie dają się otworzyć całkowicie na płasko bez załamania papieru w okolicach klejenia. Druk nie jest też całkowicie widoczny na stronie (w okolicach łączenie), gdyż strony krótko przed falcowaniem są sklejane. Przy przygotowywaniu plików do druku należy zwrócić uwagę, aby w obszarze 3 do 4 mm na prawo lub lewo od późniejszego falcu nie były umieszczane żadne ważne elementy projektu. W tym miejscu jest bowiem zwykłe nakładany klej, a papier sklejany. Elementy projektu w tym obszarze nie będą więc widoczne w gotowym produkcie. Najlepiej jest, gdy obszar ten pozostaje niezadrukowany i ze sobą sklejany jest niezadrukowany papier. Dlatego miejsce na późniejszy falc powinno pozostać puste. Ponadto z tego powodu nie zalecamy także projektów, które rozciągają się na dwie strony.
Impozycjonowanie
My przejmujemy impozycjonowanie wewnętrznych stron Twojego produktu poligraficznego. To oznacza, że my rozmieszczamy i porządkujemy pojedyncze strony katalogów, broszur i innych produktów na arkuszu drukarskim. Dlatego w swoim pliku do druku ustaw strony jako pojedyncze, a nie podwójne lub eksportuj je jako kolejne pojedyncze strony do pliku PDF, gdy podczas projektowania ustawiłeś je jako podwójne.
Alternatywy do falcowania z klejeniem
Ta technologia jest bardzo opłacalna w przypadku produktów do krótkotrwałego użycia w wysokich nakładach. Perfekcyjnie nadaje się na prospekty reklamowe, wkładki i reklamę masową. W zależności od przeznaczenia oraz objętości produktów poligraficznych inny rodzaj łączenia może mieć zalety lub wady. Poniżej wymieniamy kilka przykładów:
- Jeśli życzysz sobie broszurę reklamową zawierającą więcej niż 16 stron, zalecamy szycie klamrami lub klejenie ze średniego segmentu cenowego. Sezonowe katalogi produktowe zwykle są łączone w technologii klejenia, zamiast falcowania z klejeniem. Ten rodzaj oprawy lepiej trzyma także papier o wyższej gramaturze.
- Jeśli pojedyncze kartki produktu poligraficznego (np. notesów lub druków samokopiujących) mają się dać łatwo oderwać od całości, klejenie blokowe będzie najlepszym wyborem.