Okrągłe czy kwadratowe? Europejska gastronomia nie może zdecydować się na jednolity kształt podkładek pod kufle
Analiza pokazuje: sprzedaż indywidualnych podkładek pod kufle rośnie
Niektóre kraje w Europie słyną z zamiłowania do wina, inne nacje preferują piwo. Różnice widoczne są nie tylko w wyborze napoju, ale także na czym jest on stawiany: drukarnia internetowa Onlineprinters przeprowadziła analizę upodobań klientów na podstawie kilku tysięcy zamówień i stwierdziła nie tylko różnice w preferencjach poszczególnych krajów co do kształtu podkładek pod kufel, ale także, że popyt w zależności od branży rozwija się odmiennie.
W 2018 r. klienci Grupy Onlineprinters, która sprzedaje produkty poligraficzne przez internet, zamówili ponad dziewięć milionów podkładek pod kufle. To oznacza wzrost o 23 procent w stosunku do roku ubiegłego – chociaż produkcja piwa w Europie w ostatnich ośmiu latach nie zwiększyła się i ma stałą wartość w okolicach 40 miliardów litrów rocznie.
Sprzedaż zwiększyła się pięciokrotnie
Obok agencji i drukarni innymi branżami, które zamówiły najwięcej indywidualnie zadrukowanych podkładek, są „Sztuka i kultura” na miejscu trzecim oraz handel detaliczny na miejscu drugim. Gastronomia zajęła miejsce pierwsze z liczbą 13,8 milionów podkładek pod kufle. Popyt w gastronomii był więc o prawie 20 procent większy niż w roku ubiegłym. Szczególnie interesujące jest to, że zapotrzebowanie klientów, którzy sami przypisali się do kategorii „Urzędy i instytucje publiczne”, zwiększyło się dwukrotnie w roku 2018 w stosunku do roku 2017, a w branży „Kształcenie i dokształcanie zawodowe” wzrosło nawet pięciokrotnie.
Przy tym na jaw wyszły także preferencje poszczególnych krajów odnośnie kształtu podkładek. Włoskie osterie i pizzerie preferują okrągłe podkładki pod napoje. Także hiszpańskie bary tapas wybierają przede wszystkim okrągłe podkładki pod kufle. Kwadratowe podkładki uwielbiają kawiarnie i gospody w Austrii, podobnie jest także w Niemczech. W Europie Wschodniej dominują znowu podkładki okrągłe: czescy piwosze stawiają swoje kufle przede wszystkim na okrągłych podstawkach pod kufle.
Indywidualne zamiast artykułów masowych
Drukarnia internetowa Onlineprinters wyprodukowała w ostatnich latach ponad 40 milionów indywidualnych podkładek pod kufle dla klientów w całej Europie. Zgodnie z szacunkami rokrocznie produkuje się wiele miliardów podkładek z kartonu, w większości „produktów masowych”, aby zaprezentować gościom logo browaru. Innym rozwiązaniem są zamawiane online podkładki pod kufel według indywidualnego projektu, które klienci projektują pod własne potrzeby. W sumie drukarnia internetowa w ubiegłym roku wyprodukowała 23 procent więcej podkładek pod kufle, ale liczba zleceń wzrosła przy tym o 29 procent, co oznacza niższe nakłady na zamówienie. Dzięki nowoczesnej technologii produkcyjnej podkładki pod kufle mogą być produkowane już w ilości od 100 sztuk, przy czym średni nakład, co pokazała analiza, wynosi około 4 tysięcy podkładek. Coraz więcej instytucji, przedsiębiorstw i restauratorów korzysta z niskich nakładów podkładek do swoich własnych potrzeb i korzysta z nich do brandingu imprez i działań promocyjnych. Popyt na podkładki stale wzrasta.
Krótka historia podkładek pod kufle
Podkładki pod kufel – pierwotnie wykonane z wełny, aby można je było prać – pojawiły się po raz pierwszy w XIX wieku. Kto nie mógł sobie pozwolić na kufel z pokrywą, korzystał z podkładki, aby chronić cenny trunek spożywany w ogródkach piwnych i w plenerze przed opadającymi liśćmi. W ten sposób spontanicznie podkładka stawała się przykrywką. Około 1880 r. podkładka pod kufel została po raz pierwszy wykonany z kartonu i zadrukowana tekstem reklamowym.
Patrick Piecha
Kierownik działu prasy i PR
press@onlineprinters.com
Tel.: +49 9161 6209807